Kobieta z kręgu kultury alańskiej

Imię

Martyna

Grupa rekonstrukcyjna

Drużyna Wojów Leśne Baby i Dziady

Nazwa sylwetki

Zamożna, dojrzała kobieta z kręgu kultury alańskiej

Datowanie

IX wiek, wczesne średniowiecze

Region

Europa/Azja, Rosja (obecnie), Północny Kaukaz, Moshchevaya Balka

Wyposażenie

Suknia na podstawie znaleziska z Moshchevaya Balka (obecnie w zbiorach MET Museum), szyta ręcznie z ręcznie tkanego lnu oraz obszywana jedwabiem we wzór Senmurv (obecny w obrębie tego samego stanowiska archeologicznego). Nogawiczki z ręcznie tkanego lnu oraz buty ze skóry garbowanej roślinnie, szyte ręcznie na podstawie znaleziska z Moshchevaya Balka. Ciekawym aspektem nogawiczek jest obecność dwóch rodzajów lnu w ich konstrukcji: grubszy, bardziej wytrzymały, w obrębie stopy oraz cieńszy, bardziej reprezentacyjny w obrębie łydki. Wyjątkowa jest również konstrukcja butów – brak w nich osobnej podeszwy, a wzdłuż spodu obuwia biegnie szew konstrukcyjny. Kilkuwarstwowe nakrycie głowy na podstawie znalezisk z Moshchevaya Balka składa się z wąskiej opaski uszytej z jedwabiu i lnu, czapki lnianej z charakterystycznym jedwabnym rombem nad czołem i tubą na warkocz oraz opaska z jednokolorowego jedwabiu zawiązana na czapkę. Biżuteria w postaci kolii szklanych, różnokolorowych paciorków obwiązanych dwukrotnie wokół szyi wykonana jest według znaleziska z Moshchevaya Balka (pochówek 1).

Krótki opis historyczny

Postać należąca do społeczności ludów koczowniczych. Nakrycie głowy, które zapewnia całkowite zakrycie włosów noszącej, wskazuje na osobę zamężną. Mogła ona być małżonką persony o znaczącej pozycji w obrębie jednostki plemiennej. Szła za tym pozycja społeczna oraz materialna, która objawia się w obecności jedwabiu w obrębie stroju. Jedwab, choć dla Alanów łatwiej dostępny, niż dla zachodniej Europy, niezmiennie był wyznacznikiem statusu właścicielki stroju.

image/svg+xml

Menu

Follow me