Imię
Martyna
Grupa rekonstrukcyjna
Drużyna Wojów Leśne Baby i Dziady
Nazwa sylwetki
Zamożna, dojrzała kobieta z kręgu kultury alańskiej
Datowanie
IX wiek, wczesne średniowiecze
Region
Europa/Azja, Rosja (obecnie), Północny Kaukaz, Moshchevaya Balka
Wyposażenie
Suknia na podstawie znaleziska z Moshchevaya Balka (obecnie w zbiorach MET Museum), szyta ręcznie z ręcznie tkanego lnu oraz obszywana jedwabiem we wzór Senmurv (obecny w obrębie tego samego stanowiska archeologicznego). Nogawiczki z ręcznie tkanego lnu oraz buty ze skóry garbowanej roślinnie, szyte ręcznie na podstawie znaleziska z Moshchevaya Balka. Ciekawym aspektem nogawiczek jest obecność dwóch rodzajów lnu w ich konstrukcji: grubszy, bardziej wytrzymały, w obrębie stopy oraz cieńszy, bardziej reprezentacyjny w obrębie łydki. Wyjątkowa jest również konstrukcja butów – brak w nich osobnej podeszwy, a wzdłuż spodu obuwia biegnie szew konstrukcyjny. Kilkuwarstwowe nakrycie głowy na podstawie znalezisk z Moshchevaya Balka składa się z wąskiej opaski uszytej z jedwabiu i lnu, czapki lnianej z charakterystycznym jedwabnym rombem nad czołem i tubą na warkocz oraz opaska z jednokolorowego jedwabiu zawiązana na czapkę. Biżuteria w postaci kolii szklanych, różnokolorowych paciorków obwiązanych dwukrotnie wokół szyi wykonana jest według znaleziska z Moshchevaya Balka (pochówek 1).
Krótki opis historyczny
Postać należąca do społeczności ludów koczowniczych. Nakrycie głowy, które zapewnia całkowite zakrycie włosów noszącej, wskazuje na osobę zamężną. Mogła ona być małżonką persony o znaczącej pozycji w obrębie jednostki plemiennej. Szła za tym pozycja społeczna oraz materialna, która objawia się w obecności jedwabiu w obrębie stroju. Jedwab, choć dla Alanów łatwiej dostępny, niż dla zachodniej Europy, niezmiennie był wyznacznikiem statusu właścicielki stroju.
