Pilotka w stopniu Second Officer Air Transport Auxiliary 

Imię

Monika

Grupa rekonstrukcyjna

Stowarzyszenie Parva Patria

Nazwa sylwetki

 Pilotka w stopniu Second Officer Air Transport Auxiliary 

Datowanie

XX wiek, 1941

Region

Europa, Wielka Brytania

Wyposażenie

Kiedy rozpoczęto wydawanie mundurów dla członków i członkiń ATA ze względu na charakter formacji jako formacji paramilitarnej zezwolono na szycie według wytycznych w oparciu o cywilny rynek krawiecki. Stąd na poszczególnych mundurach ATA można zauważyć różne odstępstwa. Generalnie mundur nawiązywał do kroju mundurów RAF z tą różnicą że kolor nawiązywał do cywilnych linii lotniczych i był bardzo ciemnogranatowy prawie czarny. Wszystkim kobietom ATA wydano furażerki oparte krojem na furażerkach RAF. Początkowo noszono metalowe odznaki ATA z biegiem czasu zastąpiono je emblematem haftowanym bajorkiem. Pilotki i piloci polskiej sekcji ATA nosili napis POLAND haftowany białą nitką na podkładce koloru czarnego. Nad lewą górną kieszenią umieszczony była haftowana złotym bajorkiem odznaka ATA. Stopnie w formie złotych pasków, w zależności od stopnia wyszkolenia, były naszywane na ramiona na ciemno grantowych podkładkach.

Krótki opis historyczny

ATA była cywilną organizacją utworzoną przez brytyjskie ministerstwo transportu na początku II wojny światowej. Pomysł stworzenia takiej formacji opierał się na zasadzie, że było wielu pilotów cywilnych zdolnych do latania, ale z różnych powodów nie mogli dołączyć do służb bojowych w tym także kobiet. Pierwotny plan zakładał, że usługa będzie przewozić VIP-ów, pocztę i pilne zaopatrzenie medyczne przy użyciu dostępnych samolotów cywilnych, które nie były potrzebne gdzie indziej. Gdy RAF stawał się bardziej zdesperowany w kwestii siły roboczej, zadanie przewozu samolotów z fabryki na linię frontu zostało przekazane ATA, aby zwolnić personel RAF do innych prac. Od 1939 r. do końca wojny w 1945 r. ATA przewoziła wszystko, od podstawowych samolotów szkoleniowych po czterosilnikowe bombowce i wszystko pomiędzy. W ramach polskiej sekcji ATA służyło kilkunastu pilotów w tym cztery pilotki: Anna Leska, Jadwiga Piłsudska, Stefania Wojtulanis, Maria Hrynakowska.

image/svg+xml

Menu

Follow me