Operator Kamery Biura Informacji i Propagandy KG Armii Krajowej

Imię

Aleksander

Grupa rekonstrukcyjna

Grupa Rekonstrukcji Historycznej Die Normandie

Nazwa sylwetki

Operator Kamery Biura Informacji i Propagandy KG Armii Krajowej (BIP KG AK)

Datowanie

XX wiek, druga połowa sierpnia 1944 roku

Region

Europa, Polska, woj. Mazowieckie, Warszawa, Dzielnice Wola i Śródmieście.

Wyposażenie

Tworząc sylwetkę inspirowałem się oryginalnymi zdjęciami Stanisława Bali z 20 sierpnia 1944 roku, w trakcie rejestracji walk o budynek PAST. Najbardziej charakterystycznymi elementami są: niemiecka czapka kamuflażowa. Na czapkę został naszyty proporczyk w polskich barwach a na niego został naszyty orzeł czapkowy wz. 1919. Kangurka/panterka – bluza maskująca M42 w kamuflażu Platanentarn, przeznaczona dla SS. Najprawdopodobniej pochodząca zapasów zdobytych magazynów na ul. Stawki, co jest charakterystycznym elementem dla jednostek powstańczych walczących m.in. na Śródmieściu. Przez ramię przewieszona jest brytyjska torba na maskę przeciwgazową Mk. V służąca w formie torby na kamery. Z dodatkowych części ubioru: spodnie robocze, trzewiki oraz cywilny pasek. Kamery: Kodak Cine model eight i model BB, na taśmę 8mm i 16mm.

Krótki opis historyczny

Biuro Informacji i Propagandy Komendy Głównej Związku Walki Zbrojnej (od 14.02.1942 Armii Krajowej) powstało na początku marca 1940 roku. Głównym zadaniem biura było informowanie o działaniach rządu w Londynie, dokumentowanie działań okupanta, walka z jego propagandą oraz wydawanie pism konspiracyjnych. Od 1942 roku w ramach BIP swoje działanie rozpoczął referat filmowy podwydziału Propagandy Mobilizacyjnej “Rój”, który prowadził szkolenia m.in. z fotoreportażu. 1 sierpnia 1944 roku do walki w Powstaniu Warszawskim, z kamerą w ręku, stanęło wielu fotografów i operatorów kamer. Ich zadaniem było dokumentowanie walk, budowy barykad a także codziennego życia. Mimo problemów z dostępnością taśmy filmowej, nagrane materiały zmontowano i wyświetlono pierwszy raz 13 sierpnia w kinie “Palladium”. Z biegiem czasu coraz częściej tematyką sprawozdawców stawało się dokumentowanie zniszczeń i rannych. W trakcie powstania odbyły się w sumie trzy pokazy powstańczych kronik, niestety w wyniku bombardowania kina, nagrane materiały zostały zniszczone.

image/svg+xml

Menu

Follow me