Magnatka polsko-litewska

Imię

Angela

Grupa rekonstrukcyjna

Towarzystwo Stanisławowskie; Garnizon Gdańsk

Nazwa sylwetki

Magnatka polsko-litewska

Datowanie

1780-1790

Region

Europa, Rzeczpospolita Obojga Narodów

Wyposażenie

Żakiet zwany karako z jedwabiu w pasy w kolorze oliwkowym, obszyty bawełnianą pasmanterią w postaci frędzli. Wzorowany na oryginale z lat 80. XVIII w. w zbiorach Kyoto Costume Institute. Czarny kapelusz z czarnymi piórami to element historyzującego kostiumu à la van Dyck, modny w latach 80. i 90. XVIII w. Spódnica z falbaną a także pelisa z indyjskiego wzorzystego jedwabiu w kolorze srebrnym (na drugiej fotografii) obszyta futrem norek oparte zostały o wzory z popularnych żurnali modowych końca XVIII w. Uzupełnieniem ubioru jest szatlenka (chatelaine) przypięta do paska spódnicy, złożona z zegarka i kluczyka do jego nakręcenia oraz stempelka herbowego do pieczętowania listów z pozłacanego srebra. Stempelek stanowi dokładne odwzorowanie jednego z oryginałów w zbiorach Zamku Królewskiego w Warszawie. Modelce towarzyszy aksamitny woreczek zdobiony bawełnianą i srebrną pasmanterią oraz metalowym haftem przystawiającym inicjały Stanisława Augusta.

Krótki opis historyczny

Magnatka polsko-litewska stosowała się do najnowszych trendów mody europejskiej, ubiór ma więc charakter kosmopolityczny. Przeznaczeniem odzieży prezentowanej na zdjęciach był spacer lub przejażdzka. Tego typu ubiór odwoływał do wzorców mody angielskiej, uważanej za bardziej swobodną i wygodniejszą od mody francuskiej. Postać, którą odtwarzam to Helena z Przeździeckich Radziwiłłowa (1753-1821), córka podkanclerzego litewskiego Antoniego Przeździeckiego i wojewodzianki trockiej Katarzyny z Ogińskich. Helena w 1771 r. wyszła za mąż za Michała Hieronima Radziwiłła, później kasztelana i ostatniego wojewodę wileńskiego. Działalność mecenasowska Radziwiłłowej zaznaczyła się utworzeniem jednego z najbardziej oryginalnych i znanych założeń ogrodowych w Polsce – parku Arkadia koło Nieborowa.

image/svg+xml

Menu

Follow me