Imię
Justyna
Grupa rekonstrukcyjna
Regiment Pieszy Koronny Królewicza
Nazwa sylwetki
Dama w sukni czerkieskiej
Datowanie
XVIII wiek, 1780 r.
Region
Europa, Francja
Wyposażenie
Robe à la Circassienne wzorowana na rycinie z Galerie des Modes z 1780 r. Składa się ze spódnicy z jedwabnej tafty ze wstawką z malowanego jedwabiu, stanika (bodice) z żółtej tafty oraz sukni wierzchniej z fioletowej tafty zdobionej wstawką z malowanego jedwabiu, koronką oraz dekoracyjną pasmanterią. Namalowany na jedwabiu wzór został zaczerpnięty z motywów, które zdobią suknię francuską datowaną na 1780 r. z kolekcji Instytutu Ubioru w Kioto. Suknia wierzchnia jest nieodcinana w pasie, dół jest podpięty w 3 fałdy – krój sukni został oparty na zachowanym eksponacie z MET datowanym na lata 1780-1787. Stosowny kształt zapewnia bielizna: lniana koszula, sznurówka, dodający objętości w biodrach pumpad wypychany pierzem. Uzupełnieniem ubioru są białe pończochy ze wzorem, trzewiki charakterystyczne dla 2. połowy XVIII stulecia oraz stosowne akcesoria: skórzane rękawiczki, wachlarz malowany gwaszem, wzorowany na obiekcie z ok. 1745 r. wystawionym na aukcji Sotheby’s oraz biżuteria: kolczyki z perłą, para perłowych bransolet oraz pierścień wykonany według zachowanego obiektu z 1730 r. Dopełnieniem całości jest fryzura oraz makijaż – twarz pokryta bielidłem, różem i dekoracyjnymi muszkami z czarnego jedwabiu.
Krótki opis historyczny
Robe à la Circassienne pojawiła się w modzie u schyłku lat 70. XVIII w., jej szczyt popularności, analizując żurnalowe ryciny, przypada na lata 1778-1781, choć ubiór ten był noszony do czasów rewolucji francuskiej. Suknia w stylu czerkieskim powstała na fali fascynacji orientem, jaka zawładnęła modą europejską zwłaszcza w 3. ćwierci XVIII w. Przeglądając żurnale modowe z tamtych lat możemy natrafić na propozycje ubiorów w stylu lewantyńskim, sułtańskim, tureckim, lewickim, i wreszcie czerkieskim. Jak sama nazwa wskazuje robe à la Circassienne została zainspirowana strojami mieszkanek Czerkiesji (regionu Kaukazu) – według redaktorów Galerie des Modes, suknie Czerkiesek podkreślały ich urok i były tak doskonałe, że z pewnością nosiłyby je 3 Gracje, gdyby tylko nie mogły pokazywać się nago. Robe à la Circassienne wyróżniała się krojem: podwójnymi rękawami, tyłem upiętym w 3 nierówne fałdy oraz kontrastowym zestawieniem kolorów. Składała się ze spódnicy, kamizelki lub stanika oraz nakładanej na niego sukni wierzchniej, otwartej na przodzie, który układał się w kształt odwróconej litery V. Suknia czerkieska musiała być bogato dekorowana, co świadczyło o jej orientalnym charakterze. W propozycjach żurnali modowych pojawiały się dekoracje w formie ciężkich chwostów podtrzymujących fałdy, futrzanych obszyć, tasiemek, koronek, falban, naszywanych pereł.
